Skip to main content

Tips belajar@Study Tips 101!

Hello guys! ini merupakan post pertama saya soooo kalau ada kekurangan jangan marah yerr :) saya baru sahaja menamatkan pelajaran di Sekolah Menengah dan dalam article ini saya ingin memberi sedikit tips belajar kepada rakan-rakan yang bakal menempuh SPM hehehhe :) So let's go straight to our topic! REMINDER: Setiap orang ada cara masing2 dan article ni hanyalah utk memberi pendapat melalui cara dan pengalaman saya.

1.Study Smart!
Pic credits to : www.insbright.com
Haaa bosan kan dengan ayat ini? tapi memang betul. Selalunya pelajar-pelajar sekolah burning the midnight oil a day before exam. Aku ceritakan pengalaman saya pasal benda ni. soo saya ni merupakan pelajar badge terakhir bagi subjek perdagangan dan bagi saya Perdagangan ni kalau nda ingat point2 dia memang gagal laa. soo saya decide untuk tidur jam 3 pagi  tu dan bangun jam 4:30 pagi sbb sekolah saya mula pada jam 6.50 A.M. . Pada hari itu, ada dua paper iaitu Geografi dan Perdagangan. Alahaii kesannya dik sakit otak dan mata masa menjawab dan saya tidak dapat berfikir sebab mata rasa berat dan sakit cerebrum tu lain macam hahahaha. Kertas 1 boleh la tembak, yang saya jawab ni kertas 2 makk aiii sengsaranyaa mau berfikir. Jadi pesanan saya cuba bahagi masa tu baik2 untuk study supaya tidak la perlu kasi sengsara diri sendiri. Kita perlu ingat education tu penting tapi lagi penting kesihatan kita ni dik. So ini tips study smart saya :
-Study Satu jam lebih begitu seja pun cukup laa
Kadang2 sekolah ni ada event tertentu dan bila pulang tu tentu sudah penatkan? kalau penat ambil seja la satu jam. ikut kau juga la mau study berapa subject. tapi aku rasa satu jam boleh belajar satu atau dua subject seja. 30 minit study,5-10 minutes break,30 minit study. orang kata 'Slow progress is better than no progress!'. Ada Uncle ni cakap sama aku, "Belajar ni ibarat menuang air ke cawan, biarlah kurang ataupun cukup-cukup. Jangan sampai air tu melimpah keluar dari cawan. Air yang melimpah keluar tu ibarat usaha yang sia-sia."

2.Stress-Free Environment
Persekitaran pun memainkan peranan dalam study ni. Kalau belajar di ruang tamu dengan bunyi televisyen,gelagat adik yang nakal dan suara ibu yang sedang menengking adik confirm laa study tu tidak akan efektif sebab kita tidak dapat fokus untuk belajar. Cari la bilik yang tidak bising dan pasang la lagu Bossanova Jazz sebab ada segelintir pelajar yg tidak boleh belajar dalam keadaan yg terlalu sunyi sebab boleh tertidur hahaha I FEEL YOU FAM.. Lampu pun make sure laa terang hehehehe..


3.Minumla Teh,kopi atau nescafe yang panas semasa belajar. (BUKAN IKLAN)
Mengikut kajian, minuman yang bercaffeine ni boleh boost concentration kita. Tapi dikatakan ada side effect laa.. cuba consume segelas semasa belajar seja hehe dan tengokla kalau minuman-minuman bercaffeine ni memberi kesan yang positif semasa belajar tapi jgn juga terlalu minum minuman yang bercaffeine ni sebab terlalu banyak caffeine dalam tubuh badan pun tidak bagus untuk kesihatan! :(

4.Belajar dengan konsisten.
Kalau aku, Jam 8.30pm aku mula la belajar. Tapi setiap hari subjek yang berlainan cuma waktu sahaja yang sama. Mau konsisten ni mmg banyak dugaan hahaha sangat mencabar dugaannya hahahhaa. Tapi itulah, bukan senang untuk jadi senang soo consistency ni penting ! :) 
Credits to:GambarFotoBbm.blogspot.com
5.Anggaplah belajar ni sebagai satu pekerjaan dan gajinya adalah ilmu.
Ibu bapa bersusah-payah cari duit untuk menyara kehidupan keluarganya jadi kita bersusah-payah la untuk menimba ilmu. Anggap seja la penat-lelah tu nanti ada ganjarannya semula. Anggap keputusan yang bagus tu gaji kita dan janganlah bazirkan duit ibu bapa kita yang penat bekerja tu :) bukan pelajar macam adik sahaja yang dimarahi. Ibu bapa juga kadangkala dimarahi oleh majikannya cuma dia tidak ingin ceritakan kepada anak-anaknya kerana kebahagiaan keluarganya adalah kebahagiaan buat dirinya juga :)

6.Jangan terlalu ikut perasaan, tapi tak salah tau ada secret admire
Inilah sumber motivasi aku hahahahaha biasalah teenagers ni mmg mula ada perasaan untuk seseorang tu.. Tapi kalau terlalu ikut perasaan boleh memberi kesan yang tidak baik. Tidak salah kalau ada crush masa sekolah menengah ni hehe. Bila kau malas kau tengok dia jap and letak la dalam otak kau 'kalau aku suda berjaya nanti, aku akan cari kau semula' biarpun impossible hahahah tapi kalau dah jodoh tiada yang mustahil. Mcm Hu Yi Tian ni hahahaha. 

7. Banyak berdoa dan hormat keluarga,cikgu,kawan,senior serta junior.
Doa ni sangat penting kerana Tuhan pasti akan membantu kita sekiranya kita sentiasa berdoa dan Kecil manapun perkara yang anda lakukan, ia pasti memberi kesan semula pada diri masing-masing. Kalau kita dengar nasihat ibu bapa, tidak melawan cikgu dan sentiasa menghormati kawan-kawan yang lain, kita akan diberkati oleh Tuhan dan diberkati oleh mereka yang berada di sekeliling kita. Ilmu yang cikgu berikan itupun pasti kita akan terima. 

soo ini sahaja laa tips dari saya! Saya doakan yang terbaik kepada adik-adik yang bakal menempuh Peperiksaan SPM. Ingat bahawa pendidikan itu penting tapi kesihatan diri kita lebih penting yaa guyss! Ingat juga SPM hanyalah sebahagian sistem pembelajaran dan sekiranya keputusan tidak berapa bagus, Ingatlah kegagalan adalah pembakar semangat untuk lulus dan seorang insan yang berjaya juga harus menerima kegagalan dan belajar dari kesilapan yang kita telah lakukan supaya lulus. That's all guys! Have a nice day :)

Comments

Popular posts from this blog

STPM TIPS!

I was one of the STPM 2018-2019 students. In 2018, I posted for the first and the last time. So here's an update about my life and I wanna reach out to all my STPM peeps in Malaysia. So let me summarize what had happened during my STPM years. First Sem was good, scored 2A's and 2B's Second Sem was extraordinary, achieved 4.00 CGPA Third Sem it was all okay 3A's and 1D+. But luckily I managed to get 4A's for the first semester because I repeat the 2B's subjects. I suggest students repeat bcs its a chance to improve! The overall result, wasn't like how I expected it to be but I'm grateful for 3.83 CGPA bcs it wasn't easy yea. So here's what I wanna share. My tips and on my mistakes. I wish this could help you if you are a sixth form student. Source : Google Image 1) Time management This is very crucial. if you can manage your time for course works, studies and kokum you will be able to learn effectively.

Passing through the Dark Days.

I've been brainstorming for quite a long time about what should I write on my blog. Politics, Life, Experience, Motivation and many more. Yet I wasn't able to pick which topics I would spend my time writing. Today, I saw a video in my Youtube recommendation with the title "An old man advice" & "A old man advice". He talked about how he goes through his tough times, how he appreciates young people and many more about his life experiences.  Below is the link to the videos : https://www.youtube.com/watch?v=9fvETktnaRw  (An Old Man Advice 2014) https://www.youtube.com/watch?v=JhckVlgYZJE  (A Old Man Advice 2015) After hearing his life experience I would say that it made me realised that, we the young people are actually the assets of our country and also the world. In the future, we are the one who will decide either we can reach that better future that we hope for. Sadly, we always looked at our tough times as somethin

Uni Course Updates (UNIMAS INTERNATIONAL STUDIES) & Online Learning Experience!

Hello everyone! Chester is back with his writing! It has been a long time since I update my blog. So I would like to make an updates on what was going on for the past few months 😅 So after I finished my STPM, I was accepted into UNIMAS and I took International Studies. It has been my passion to study for this course since I was in form 6 and I am lucky to be accepted for this course. FYI, UNIMAS International Studies or also known as International Relation was my first choice in UPU. I am BEYOND GRATEFUL to be where I am now. Eh btw, if you guys are looking for STPM tips, I had posted on here in my blog! Go and find it 👀😋. Everything was based on my personal experience and I hope it can help a bit! It was rarely can be found about the course that I took, but basically for this first semester, the course itself focuses on the broad topics of social sciences. I just finished the first semester of year 1 and what I learned was Introduction to Anthropology & Sociology, Communication